Monday, July 16, 2012

Kerusi Nan Bercinta

Kerusi panjang itu, dapat menerima dengan baik tiga orang dewasa. Tidak ada tujuan lain, selain memang untuk manusia duduk merehatkan tumit sebelum nombor giliran dipanggil. Sekiranya nombor giliran jauh lagi, memang sangat nikmat bagi duduk di kerusi.

Hari itu, nombor giliran Nan sudah mencapai angka 130, sedangkan nombor yang tertera pada kaunter, baru 50. Segera mata Nan mengalih pada kerusi yang masih kosong, dan semasa melangkah ke sana, seorang lelaki duduk di hujung kanan, dan seorang perempun duduk di hujung kiri kerusi.

Nan berhenti dan memikir. Walaupun masih ada tempat duduk di tengah-tengah, entah mengapa ia sepertinya sudah penuh. Ya, pada mata Nan, ia memang masih kosong, dan dengan saiz punggung Nan, ia memang muat-muat.

Tetapi pada fikiran Nan, ia sudah penuh. Cuba juga Nan berdiri di hadapan mereka, dengan harap lelaki dan perempuan itu, ada yang tersenyum menjemput saya duduk, tetapi hampa.

Wajah mereka adalah wajah yang berkata, "Tolonglah jangan duduk di tengah ini. Berdiri sahaja kamu di tepi pintu sana."

Nan tahu, menyangka-nyangka itu tidak bagus, tetapi Nan pasti itu dalam fikiran mereka, kerana Nan juga pernah berada di hujung kanan dan kiri kerusi itu.

Sekiranya sahaja lelaki dan perempuan di hujung sana tersenyum-senyum sesama mereka, berbual dan kenal mesra, mungkin ada juga ruang untuk Nan duduk mencelah, tetapi sekarang tiada usaha daripada mereka bagi bertemu mata, dan Nan langsung tidak punya daya bagi berbuat sesuatu kecuali kecewa.

Mungkin kerana itulah, dunia tidak pernah aman kerana manusia suka berada dihujung-hujung yang ekstrim. Manusia yang punya peluang berada di tengah-tengah pula, sentiasa ragu dan memilih berdiri di penjuru pintu.

Ah... kerusi Nan bercinta

4 comments:

Anonymous said...

masyaallah..

wow... wasatiyyah itu indah :D

Ahyad said...

terima kasih ^^

pintudung said...

Fikir2 kn lh... Nice...

pintudung said...

Fikir2 kn lh... Nice...