Monday, October 13, 2008

ulasan pertama 'Doa Untuk Aku' dan cerita Elisha

Kerana saya masih bermalas-malasan, jadi saya biar Elisha sahaja yang bercerita.





... dan kerana saya lagi masih bermalas-malasan, saya menyalin sahaja review pertama novel 'Doa Untuk Aku' dari laman blog ini.

http://nurfaizahk.blogspot.com/

Saya tidak kenal siapa, tetapi menurutnya, dia adalah:
Saya lebih cenderung untuk memilih novel Bahasa Inggeris berbanding novel Bahasa Melayu.Mungkin kerana saya suka kepada plot cerita yang berbeza daripada yang lain. Tidak dinafikan terdapat juga penulis novel tanah air yang mempunyai kreativiti untuk menghasilkan plot cerita yang berlainan seperti Ramlee Awang Murshid. Saya yang sebelum ini telah diperkenalkan dengan novel-novel hasil tulisan Jodi Picoult oleh seorang rakan saya, Namirah, tertarik untuk membaca lagi novel-novel tulisan beliau.

Ulasan - Doa Untuk Aku - NufaizahK

Atas permintaan Kak Welma, saya mula menulis ulasan untuk Novel Doa Untuk Aku karya Bahruddin Bekri. Memandangkan ini kali pertama saya membuat ulasan buku setelah sekian lama meninggalkan bangku sekolah, jadi saya rasa agak kekok untuk menulisnya. Namun saya cuba untuk membuat ulasan serta ringkasan Novel Doa Untuk Aku sebaiknya.

Kali pertama saya melihat novel ini, saya agak tertarik dengan cover depan Novel Untuk Aku, kerana pada cover tersebut penulis sudah berjaya mempromosikan sebuah lagi buku beliau, iaitu Dunia Ini Sederhana Kecil kepada saya. Sebagai seorang pembaca, saya berkeinginan untuk membaca novel tersebut selepas siap membuat ulasan ini. Saya tidak sangka penulis dapat menyampaikan kandungan novel dalam bentuk sebegini, menyebabkan kita sebagai pembaca, mudah untuk memahami isi penting yang ingin disampaikan oleh penulis dalam novel ini iaitu Doa.

Novel ini mengandungi satu prolog yang lebih menerangkan suasana tempat yang dinamakan Hulu Sungai Baleh iaitu tempat tinggal watak utama dalam novel ini, Adly Bin Ali Luca Cadalora. Wujudkah tempat ini sebenarnya – Saya ingin tanyakan kepada penulis, ataupun tempat ini rekaan penulis semata-semata. Sekiranya wujud, saya ingin sekali melawat ke tempat ini memandangkan saya sebagai orang Sarawak sendiri masih belum sampai ke bahagian Kapit.

Sekiranya berpeluang, saya ingin melihat sendiri keadaan tempat tersebut. Novel ini mempunyai 27 bab yang menceritakan bagaimana misi 40 doa dicapai satu persatu oleh Adly dengan bantuan rakan-rakannya. Bagi saya, penulis telah berjaya menarik ramai pembaca membaca novel ini secara tidak langsung menambahkan pengetahuan dalam bidang agama dengan gaya penulisan yang sempoi sebegini. Sebagai pembaca, saya langsung tidak terbeban dengan fakta-fakta yang disampaikan walaupun sebenarnya saya agak liat membaca buku-buku agama..

Bermula dengan Adly serta Kassim yang berumur 12 tahun ketika itu, penulis mula menerangkan kekuatan doa yang diberitahu seorang pengembara kepada mereka ketika mereka berdua tengah berulang kali menyebut perkataan bodoh. Selain itu, Encik Silvaraj yang merupakan pengetua satu-satunya sekolah menengah di Hulu Sungai Baleh juga pernah menjelaskan kekuatan doa seorang ibu ketika Adly bersedih akibat kehilangan ayahnya. Di sini, penulis juga memberikan sedikit penerangan mengenai hidayah Allah.

Misi Doa untuk Aku bermula apabila Adly dan Kassim bersama-sama menjejakkan kaki ke Universiti Kuching, setelah tiga bulan ibu Adly meninggal iaitu ketika hampir sebulan lagi Peperiksaan akhir akan dijalankan. Adly yang risau dengan kehilangan doa ibu cuba mencari ganti bagi doa tersebut. Dari situlah, Adly sedikit sebanyak mencari penerangan untuk melaksanakan misi mencari 40 doa. Perkenalan dengan Ustaz Jefri serta Syahril memudahkan lagi Adly serta Kassim meluaskan pengetahuan mereka dalam isu agama yang memang kurang dalam diri masing-masing.
Selain itu penulis juga cuba memberikan sedikit info melalui penerangan Jefri tentang persoalan berkhatan bagi umat Islam. Saya merasa sangat lucu dengan jawapan Adly serta Kassim yang tidak mahu berkhatan pada mulanya. Saya telah mencari sumber-sumber lain di Internet berkaitan dengan perkara tersebut. Menurut blog Tunas Islam , berkhatan dilakukan untuk membersihkan anak-anak kerana kemaluan merupakan tempat najis yang harus dibersihkan. Hukum bagi berkhatan juga adalah wajib. Terdapat banyak hikmah dan kelebihan berkhatan dari aspek kebersihan, kesihatan serta sering dijadikan pembeza antara orang Islam dan bukan Islam. Oleh itu, sebagai umat Islam, wajib berkhatan dan jangan merasa malu untuk melakukan perkara tersebut walaupun sudah dewasa seperti yang dilakukan oleh Adly dan Kassim yang berumur hampir 20 tahun!!!!!!

Perjalanan cerita dalam novel ini juga bertambah rancak dan lucu dengan terbentuknya kumpulan Amin Bin Damit yang diketuai oleh Amin Bin Damit yang secara tidak sengaja mencari nahas dengan Kumpulan Geng Nama Indah (GNI). Persengketaan yang berlaku antara dua kumpulan tersebut akhirnya menjayakan misi 40 doa tersebut. Selain itu, jalan cerita yang diselitkan dengan kisah cinta Kassim pada mulanya dengan Cindai Fiona seterusnya kepada Sumayyah juga menambah kelucuan pada novel Doa Untuk Aku. Pertemuan sekali lagi antara Adly dan Kassim dengan pengembara tersebut menunjukan betapa berkatnya doa yang dimakbulkan…

Selain daripada kesemua perkara yang saya sebutkan di atas, masih terdapat banyak lagi olahan serta konflik yang cuba diselitkan olah Bahruddin Bekri dalam novelnya. Pendek kata, jangan terlepas untuk membaca novel ini untuk mengetahui langkah-langkah untuk menjayakan misi 40 doa oleh Adly dibantu dengan rakan-rakannya. Saya percaya novel ini dapat memberikan rasa baru yang berlainan kepada semua pembaca novel. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut novel-novel yang dikeluarkan oleh penulis, anda boleh ke blog Bahruddin Bekri sendiri. Mr Bahruddin, I’m looking forward for your next books…..

4 comments:

FaiZaH K. said...

salam..
trimak kaseh coz secara personally kmek anggap ktak appreciate apa yg kmk tulis dgn engkah rah blog ktak.. by the way, kmek ingin nk nanyak.. ok sik ulasan yg kmk polah ya..ne tauk ada bakat tependam ka...hehhehehe

dingin said...

owh

kitak berbakat
polah jak

wanAmalyn said...

salam En Din :)

alaaalaalaa... tengok muka baby Elisha yg cute tu buat kakwan teringin jadi ibu lagi... ahaks!!

Ulasan daripada Faizah buat kakwan tak sabar nak dapatkan DUA ni... ;-) jangan lupa titipkan kata-kata hikmah kat buku tu ya!! special utk kakwan!!

Apa2pun Tahniah buat En. Din... moga akan terus aktif berkarya!!

FaiZaH K. said...

Kak Wan..
Beli jgan xbeli ek..
Best buku tu.. =P