Monday, March 10, 2008

daripada puing-puing kemusnahan

Di Kuala Lumpur, untuk pertama kalinya saya melihat sesuatu yang aneh. Manusia Melayu, India dan Cina tersenyum sesama mereka apabila bertemu. Biar mereka saling tidak kenal.


Mereka seolah-olahnya berkata, “Kita sudah berjaya!”


Ada udara baru di sini. Sukar di mengertikan perasaan itu tetapi untuk pertama kalinya juga saya merasakan ia udara perpaduan.


Mungkin udara ini sama seperti saat Malaysia memenangi piala Thomas dahulu. Semuanya riang. Cuma kali ini degup dan getarnya lebih jelas. Seperti melihat sendiri Taj Mahal di tebing Yamuna.


Atas dorongan rasa itu, saya terus saya teringat babak akhir filem 'deep impact' di mana presiden Beck seorang kulit hitam berucap, “Kita akan membina semula negara ini daripada puing-puing kemusnahan....”


Tahniah untuk PKR, DAP dan PAS alias Barisan Rakyat atas kemenangan PU ke 12 di lima negeri. Semoga kalian semua membina semula keyakinan rakyat daripada 'puing-puing kemusnahan' kepercayaan dan harapan.


Saya dan juga semua manusia yang masih punya harapan akan sabar menanti. Kerna umum tahu, memulakan sesuatu adalah sukar, berkali lipat sukarnya berbanding meruntuhkan sesuatu. Lalu jangan sampai kepercayaan rakyat runtuh lagi. Rakyat sudah lelah.


Selamat berkhidmat.








No comments: