Wednesday, September 26, 2007

kita tidak akan mampu

"Saya tahu perkara ini akan terjadi juga." Mendengarkan itu aku diam. Perlahan hati aku cuba mendekati isi bicaranya.

"Mengapa kamu bilang begitu?" tanyaku.

"Kerna dia punyai ciri2 wanita pilihan aku."

Aku akui sahabat aku ini kacak. Kemudian bersekolah di sekolah agama yang semuanya lelaki. Kerna semuanya lelaki, dia tidak pernah menerima surat cinta daripada wanita. Lagi pula perwatakkan yang warak itu pasti menimbul gerun di hati para wanita.

Sehingga ke universiti, dia masih begitu. Namun di sana, dia sudah jadi idola para wanita, namun tidak seorang pun yang berani cuba mendekati dia. Mungkin kerna kekacakan dia itu menimbulkan sangsi pada wanita. Apa dia masih belum berpunya.

Ataupun juga kerna kewarakkan dia menimbulkan rasa 'gerun' tadi. 'gerun' takut di tolak. Namun di sudut hatinya, melalui perbualannya, dia masih lagi manusia biasa. Juga mahukan cinta daripada wanita. Cuma kerna anggapan yang diberikan kepada dia, dia jadi serba salah. Takut nanti disorakan orang kerna bercinta. Takut juga di lekehkan segala perbuatannya. Pastinya juga takut kepada tuhan. Hingga dia langsung tiada keyakinan diri berkenaan hal itu.

Sehingga pada suatu hari, pada tahun akhir pengajian dia, seorang wanita berani meluahkan rasa hati dia kepada sahabat aku ini tadi. Sebagai lelaki yang tidak pernah menerima cinta dan sedang mencari, tanpa berfikir lagi, terus dia menerima cinta itu.

Seperti biasa hubungan masih dalam batas2nya, cuma kali ini dia lebih maklum perihal dirinya. Kekasihnya tadi memberitau segala kelebihan yang dia ada. Hingga wujud keyakianan pada dirinya.

Sehingga pada suatu hari dia memberitahu aku,

"Dia sering sms aku, bertanyakan khabarku. Aku rasa aku jatuh hati sama dia."

"Siapa?" tanyaku.

Dia tidak menjawab. Hanya tersenyum. Mungkin senyumna dia itu jawapan dia. Aku mudah untuk mengandai bahawa da sudah jatuh cinta pada wanita lain yang bukan kekasihnya.

Sehingga tadi, baru dia berani berkata bahawa hal itu akan terjadi juga. lambat ataupun cepat.

"Jadi apa pandapat kamu?" tanya kepadaku.

"Sudah solat isktiharah?"

"Sudah dan aku sudah terima petunjuknnya." Mendengarkan itu, aku tidak pula bertanya siapa yang akan dia pilih. Jelas dia bingung. Bingung kerna hatinya bingung ...eheh :-p. Di satu pihak, dia merasa cinta. Di satu pihak pula dia merasa terhutang budi. Malah penuh kenangan manis.

Perlahan aku ke arah dia, duduk di sebelah, kemudian berkata,

"Kamu tahu, ini semua pilihan kamu. Pasti ada sebab kamu memilih begitu. Aku tidak akan bertanyakan siapa yang kamu pilih, kerna aku yakin, kamu punyai citarasa kamu sendiri. Pilih sahaja siapa yang kamu rasa bisa kamu bahagiakan. Bukan pilih siapa yan bisa membahagiakan kamu. Kerna sekiranya dia tidak bisa membahagiakan kamu setidak-tidaknya kamu berusaha membahagiakan dia. Usaha itu yang utama." AKu sebenarnya lebih kepada cuba menenangkan. Kerna aku sendiri tidak pasti apa yang terbaik dan apa aku akan perbuat bila mana aku sendiri berada di tempat dia. Ahh.

Dia senyum. Senyum mungkin untuk menghilang gundah. Kerna bukan mudah berada dalam keadaan itu. Keadaan yang memakasa untuk memilih. Benar, ia bukan hal negara, hanya hal berkenaan hati tetapi dalam hati itu yang bisa mencorak segala.

"Aneh, biasanya aku mendengar, yang sebaliknya. Betul kamu tidka mahu tahu aku pilih siapa?"

Aku hanya tersenyum. Tersenyum kerna apa pun jawapan dia pasti akhrnya ada hati yang terluka dan ada hati yang berbunga suka. Ini dunia. Sulit untuk membahagiakan hati semua orang. Dan pasti kita tidak akan mampu untuk itu.

1 comment:

Aku Comel said...

sedih pula saya setelah membaca artikel ini..
benar2 menyentuh perasaaan.
mungkin kerana pernah mengalaminya sendiri :)

ape2 pon,terima kasih kerana menulisnya..
i really appreciate it.