Thursday, January 18, 2007

menunggu akhirat di belakang dunia

Ketika aku merasa amat letih hanya 1 perkara yang datang dalam fikir aku. Kenapa aku harus letih? Apa aku ngak punyai waktu untuk istirehat, atau memang tubuh aku ini kekurangan zat?

Dan ketika itu aku ketemukan jawabannya, aku punayi istrehat yang memmadai, zat yang mencukupi. Cuma aja, au letih kerna otak aku tidak pernah berhenti untuk berfikir. Berfikir bagaimana untuk mengejar dunia.

Mungkin aku harus berhenti dari berfikir dan membiar aja dunia yang mengejar aku. Cuma tinggal persoalan bagaimana aku harus mengajak apa yang aku kejar, berhenti, kemudian menoleh dan mengejar aku?

Ini bukan perkara mudah. Malah penjenayah yang sedang dikejar tidak akan berhenti dan kembali mengejar biar pun sang polisi itu menawar uang 10 milyar.

Lalu sebetulnya dunia itu hanya ntuk membuat kita letih. Dunia akan lari jauh dari kita. Tidak bisa dikejra juga tidak akan datang kepada kita. Hnaya yang pasi apa aja yang hadir pasti berpasangan. Jika dunia itu lari dari kita. Pasti ada pula yang mengejar kita dari belakang.

Kita tidak perlu terlalu bijak untuk mengtahuai hal yang mengejar kita itu. Itu adalah akhirat. Kita ini, apa jujur mengejar dunia, atau sebetulnya kita hanya mahu lari dari akhirat?

Apapun , kita punyai pilihan mahu letih mengejra dunia, atau mahu rehat menunggu akhirat tiba ?

3 comments:

elhakim said...

pada aku pula, bulan pertama untuk pengantin baru memang kelelahan..

bukan disebabkan mengejar dunia, apatah jauh sekali untuk mengejar akhirat.

apa-apapun jelas di sini bahawa kondisi saudara masih belum difahami malah jauh sekali untuk diketahui.

(he..he..he..)

Pawana Malam.. said...

salam abg dingin...lama x dgr kabar drmu ya...

emm...apa khabar sekarang?sudah berbahagia ya...?ehehhehe...

kita digalakkan mengejar dunia kerna kita perlu berfikir utk hidup seratus thn lagi..dn akhrat pula disuruh kejar kerna ibarat kita kan mati esok hrnya...tentu pernah dgr kan?

take care ya abg dingin...semoga berbahagia senantiasa..

Meja Editor said...

Tajuk dan isi kandungan yang terbaik aku pernah baca. Teruskan ...