Wednesday, August 13, 2014

Yang sedap

Yang sedap tentang kata-kata hikmah ini,
'Kesetiaan perempuan diuji pada saat lelaki tidak punya apa2, dan kesetiaan lelaki diuji pada saat dia memiliki segala-galanya'
adalah, ia memberi motivasi kepada suami isteri / pasangan kekasih untuk terus berusaha, saling ingat mengingati, dan saling sayang menyayangi.

realitinya, adalah pada kata 'memiliki segala-galanya'.
Untuk lelaki, 'memiliki segala-galanya', tidaklah bermaksud punya wang juta-juta. Cukup ada wang untuk beli kasut harga rm200. Cukup dia mampu beli sport rim motor kapcai. Itu sudah hampir kepada maksud 'memiliki segala-galanya'.
Perempuan, walaupun pada ketika kamu sanggup menggantung makanan pada pintu rumah lelaki yang tidak bekerja, demi kasih dan berharap suatu hari nanti dia akan ingat, dia memang akan ingat, sama ada makanan yang tergantung itu, ataupun pintu untuk dia keluar mencari yang baru. Bukan mencari siapa yang menggantung makanan.
Lalu kesetiaan itu, perlu jaminan, dan jaminannya datang dalam bentuk pernikahan. Selagi belum bernikah, memberi setia adalah cukup dengan tidak memandang yang lain, tetapi bukan bermakna mengabdi diri.
Menanggung derita setia kepada suami, itu syurga, menanggung sengsara setia kepada lelaki yang bukan suami, itu neraka.