Monday, September 24, 2012

Diari Mat Despatch : Naluri Ayah - sedikit perkongsian.


Pernah sekali ada pembaca bertanya, mengapa pada setiap novel saya, latarnya adalah Sarawak. Sama ada latar tempatnya, ataupun ada wataknya orang Sarawak.

Pertamanya, jawapan yang saya yakin dapat diteka oleh pembaca itu, adalah kerana lebih mudah kepada saya bagi memberi gambaran berkenaan latar. Malah dalam mana-mana teknik dan cara penulisan mana sekalipun, mereka akan menyarankan menulis sesuatu yang dekat dengan hati. Itu yang saya lakukan, menulis sesuatu yang dekat dengan hati saya sendiri.

Itu yang pertama. Yang kedua, kerana saya ini pendiam, pemalu, dan segala macam perkara yang tidak memihak. Namun saya tetap mahu memberi penghargaan dan penghormatan kepada tanah lahir saya. Dan buat masa ini, hanya melalui tulisan segala 'penghargaan' dan 'penghormatan', itu mampu saya berikan.

Atas nama penghargaan dan penghormatan juga, ada banyak nama rakan-rakan yang saya masukkan dalam penulisan saya. Ada kisah-kisah mereka yang saya jadikan babak dalam penulisan. Malah untuk ayah dan ibu, untuk mereka juga saya usahakan memberikan penghargaan terus melalui kisah dalam novel-novel saya.

Masih dengan sebab penghormatan dan penghargaan jugalah, novel terbaru saya ini ditulis. Semestinya ia penghargaan dan hormat kepada semua yang bergelar ayah, kerana ayah juga seperti ibu kita, mereka adalah satu-satunya.


Selamat membaca. :)

*Boleh dibeli secara online di http://www.bookcafe.com.my/en/

1 comment:

Anonymous said...

Hi, I read your blogs regularly. Your writing style is witty, keep doing what you're doing!

Also visit my blog - property